Arne
ometeven.bsky.social
Arne
@ometeven.bsky.social
Social sciences, statistics, wellbeing, running, cycling
En daar werkt Theo bewust naar toe, of Theo - en dit is niet onrealistisch - wil vooral uitpakken zonder veel analyse of strategie.
June 6, 2025 at 6:53 PM
Dat is exact het punt dat ze hiermee maakt, toch? Reactie op VS rechtse uitspraken over emotionele vrouwen.
June 6, 2025 at 6:37 PM
En nog veel meer: de grote evenementen van de grote bedrijven lokken zo al het volk. Terwijl de lokale evenementen dat minstens evenveel verdienen. Vaak voor 5-10€ inschrijving.
June 2, 2025 at 5:30 PM
Drijft de prijs voor reguliere gebruikers wel verder omhoog..
June 2, 2025 at 5:29 PM
Ja, Maarten zondigt heel vaak aan wat hij een ander verwijt. Ene drogreden na de andere.

En zeer revanchistisch. Het gelijk hebben nastreven is hem te belangrijk, helaas.
May 21, 2025 at 7:28 AM
Weet nu niet of ik de zwijgende massa zou vereenzelvigen met song festival stemmers 😂😂
May 19, 2025 at 11:37 AM
En die laatste groep weegt sterk door want er wordt vrij weinig gestemd (relatief aan bevolkingsaantallen).
May 19, 2025 at 11:36 AM
+ het is een verkeerde vergelijking van situaties en nog wat elementen. Niettegenstaande: voor mij perfect ok hoor.

Voor veel Club supporters (naar ik hoor) ook perfect ok en begrijpbare beslissing.

Mijn gevoel blijft gewoon: helaas lijkt het eerder een politiek spel ook.
May 6, 2025 at 7:17 PM
Dat actie-reactie stuk had ik verkeerd op in elk geval.
Maar blijf er bij: akkoord, legitiem. Niet akkoord logisch.

In zo een situaties heb je veel meer nut aan je belanghebbenden aan boord te hebben, voldoende overleg te plegen en samen gedragen te communiceren. Mede voor die langere termijn.
May 6, 2025 at 7:16 PM
Dit dus. Ik vind het echt bijzonder hoe politici reageren.

Meestal gepolariseerd in 1 richting (belang *verrassend* contra BXL. PVDA & PS enkel contra hooligans, ...). Enkel de cd&v veroordeelde beide partijen naar wat ik kon lezen.
May 6, 2025 at 7:15 PM
En niet in grote getallen naamloze tickets gaan uitdelen via de sponsors en netwerkgroepen.
En de match veel vroeger op de dag organiseren - zoals alle risico wedstrijden normaal zijn.
En beter communiceren tussen partijen.
En ...

Vandaar: burgemeester nu heel snel eenzijdig met zijn beslissing.
May 6, 2025 at 7:12 PM
Ik kwam net je bericht rond actie-reactie te herlezen. Ik moet me excuseren. Dacht dat je daarmee op de jongeren duidde in plaats van op die burgemeester.

Ik steek het op nog onwennig zijn met bluesky, als dat mag :).
May 6, 2025 at 7:02 PM
De onbeantwoordde vraag blijft wel: met scooters over iemand rijden, hakmessen op iemand inkappen, met een geweer op iemand schieten, ...

Dat is ok, want actie-reactie?

Ik veroordeel hooliganisme oprecht keihard. Maar dit is ook identiteit-, legitimiteit-gedrag en machtsgedrag vanwege de jongeren.
May 6, 2025 at 7:00 PM
Ik bedoel dat mensen socialiseren tot zo groepen door diverse redenen zoals SES, ...

De hooligan-organisatie dan eerder gelinkt aan identiteit, interactie, macht, ... legitimiteit (soort actie-reactie gedrag)

Accuut geweld zal dan eerder te linken zijn aan groepsprocessen en persoonlijkheid e.d.
May 6, 2025 at 6:58 PM
Ja, denk dat we elkaar op zich begrijpen (maar beetje beperkt zijn door de tekens en het format :-)). Ik ga toch akkoord met zowat alles wat je aanhaalt.

En als je die mensen zelf kende, kan ik je standpunt nog meer begrijpen. Hopelijk geen blijvend letsel voor die mensen. Fysiek of psychisch.
May 6, 2025 at 6:46 PM
Je wil in elk geval niet dat ze zich kunnen organiseren en als groep identificeren en bewegen in zo een context. Want zo een groepen komen dan steeds tot dit gedrag.

En, dat is mijn punt, denk ik, er is geen beter of slechter. Beide acties-reacties zijn compleet verkeerd.
May 6, 2025 at 6:42 PM
maar ik vat niet dat zo veel mensen die jongeren hun reactie bijna goedkeuren of laten passeren.

Extreem rechtse hooligans handelen (een deel toch) ook uit afstoting van de maatschappij, onzekerheid, welzijnsverlies, ... en in de actie op groepsprocessen. Dat gaan we ook niet als excuus toelaten.
May 6, 2025 at 6:38 PM
5u later in groep georganiseerd met scooters over iemands hoofd rijden, met hakmessen neutrale supporters aanvallen of zelf neutrale supporters met een kogel doorboren. Is dat actie-reactie?

Ik ben voldoende thuis in sociale psychologie of sociologie om de complexiteit ook te vatten, maar ...
May 6, 2025 at 6:36 PM
Ik weet niet of ik actie-reactie wil aanvaarden. Actie-reactie is voor mij ook een typisch impulsief spontaan iets.

Als jij mijn kind slaat, kan ik impulsief terugslaan. Daarna kom ik tot mijn zinnen en wil ik vragen waarom je uberhaubt sloeg?
May 6, 2025 at 6:35 PM
Voor alle duidelijkheid, voor mij ook hé, Bieke :).
Ik denk dat Joris wel een belangrijk punt aahaalt: gewone matchen met combi regeling zijn een geheel ander en beheersbaarder verloop. Tickets op naam. Afgeschermde groepen. Etc.
May 6, 2025 at 6:32 PM
Het is misschien te ver gezocht, maar lijkt me dat de PS vooral ook niet dat het debat gaat richting eengemaakte politiezones e.d. ( en ik maak mezelf wijs dat ik politiek vrij neutraal ben, ben zeker niet op PS-jacht)
May 6, 2025 at 6:30 PM
Ik veroordeel de beslissing niet, vind het wel te vroeg en impulsief. Die had beter langer overlegd met andere belanghebbenden om een gedragen of geaccepteerd besluit te communiceren. Nee?
May 6, 2025 at 6:28 PM