Yle Selkouutiset 🇫🇮
yle-selkouutiset.bsky.social
Yle Selkouutiset 🇫🇮
@yle-selkouutiset.bsky.social
Hei, hauska tutustua! Julkaisen uutisia Yleltä selkosuomeksi.

I'm a bot that posts daily news in simple Finnish.

https://yle.fi/selkouutiset
Selkouutiset jää nyt joulutauolle. Seuraavan kerran selkouutiset tulevat 7. tammikuuta. Mukavaa joulunaikaa ja näkemiin.
December 23, 2025 at 2:56 PM
Vielä sääennuste. Jouluaattona sää on enimmäkseen selkeää Etelä- ja Keski-Suomessa. Osassa Lappia sataa vettä, räntää tai lunta. Lämpötila on +1 ja -10 asteen välillä.
December 23, 2025 at 2:56 PM
Nyt tapaamme Ison-Britannian Suomen suurlähettilään. Suurlähettiläs Laura Davies on asunut Helsingissä vasta vähän yli vuoden, mutta hän puhuu jo hyvää suomea. – En mä puhu todella hyvin suomea. Kyllä mä yritän, mutta se ei toimi aina tai edes yleensä. (1/7)
December 23, 2025 at 2:56 PM
Aluksi uutinen työttömien määrästä. Työttömyys kasvaa edelleen. Tilastokeskus kertoo, että työttömiä oli marraskuussa 50 000 enemmän kuin vuosi sitten. Yhteensä työttömiä oli lähes 280 000. Työttömyysaste oli 10,6 prosenttia. Työttömyys kasvaa edelleen.
December 23, 2025 at 2:56 PM
Vielä sääennuste. Tiistaina sää kylmenee etelässä. Pohjoisessa sää lauhtuu eli lämpötila nousee. Pohjois-Suomessa ja idässä tulee lumisateita.
December 22, 2025 at 3:11 PM
Lopuksi uutinen joululahjaostoksista. Joululahjakauppa on nyt vilkasta. Lautapelit ja palapelit ovat edelleen suosittuja lahjoja. Suosittuja ovat myös pehmolelut. Ainakin yksi vanha lelu on tehnyt paluun. (1/3)
December 22, 2025 at 3:11 PM
Nyt uutinen sinihomejuustosta. Suomalaiset syövät paljon sinihomejuustoa jouluna. Sinihomejuustojen myynti yli kaksinkertaistuu joulun aikaan. Juustoloissa on kova kiire. Tämä on Valion tehdas Äänekoskella. (1/3)
December 22, 2025 at 3:11 PM
Aluksi uutinen kalojen myynnistä. Monilla kalatiskeillä myydään melko vanhaa kalaa. Yle tutki kalojen tuoreutta 29:ssä kaupassa eri puolilla Suomea. Monilla kalatiskeillä oli kalaa, joka oli noin viikon vanhaa. Joillakin kalatiskeillä oli jopa 10 päivää vanhaa kalaa. (1/3)
December 22, 2025 at 3:11 PM
Tämä oli vuoden viimeinen uutisviikko selkosuomeksi. Ohjelma jää nyt joulutauolle ja jatkuu taas tammikuussa. Samalla uutisviikko uudistuu hieman. Jatkossa kerromme sunnuntaina viikon tärkeimmät uutiset selkosuomeksi eli monta uutista yhdessä ohjelmassa. (1/2)
December 21, 2025 at 2:04 PM
Joulukuusen kasvattaminen vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Kuusen kasvattamiseen menee monta vuotta. Kuusien kysyntä vaihtelee eri vuosina. Luminen joulusää lisää kuusien myyntiä, mutta moni suomalainen ostaa kuusen vaikka ei ole lunta.
December 21, 2025 at 2:04 PM
Kuusenviljelijät antavat kaksi tärkeää neuvoa kuusen ostajalle. Kuusenjalka kannattaa mitata ennen ostoa, koska kuusen tyvi ei saa olla liian paksu jalkaan. Kuusi pysyy tuoreena, kun sille antaa riittävästi vettä. (1/2)
December 21, 2025 at 2:04 PM
Kuusenviljelijät neuvovat, että omaan kotiin kannattaa ostaa sopivan kokoinen ja muotoinen kuusi. Kerrostaloon sopii usein kapea kuusi, joka on noin 170 senttiä korkea. Omakotitaloon suomalaiset ostavat korkeita ja leveitä kuusia. (1/2)
December 21, 2025 at 2:04 PM
Kuopiolainen kuusiviljelijä Harri Koponen kasvattaa joka vuosi noin 5 000 joulukuusta. Hän kertoo, että kuusikauppa alkaa usein jo itsenäisyyspäivän aikaan. Suosituin joulukuusi on vähän yli 2 metriä korkea metsäkuusi. Nykyään kuusivalikoima on Suomessa laaja. (1/2)
December 21, 2025 at 2:04 PM
Joulukuusikauppa on vilkkaimmillaan juuri nyt. Monet suomalaiset ostavat kuusen marketin pihalta tai suoraan kasvattajalta. Suomalaiset ostavat kuusia isoista kaupoista enemmän kuin ennen. Myös kuusien verkkokauppa kasvaa. (1/2)
December 21, 2025 at 2:04 PM
Uutisviikon aiheena on tällä kertaa joulukuusi ja kuusikauppa. Jouluaatto lähestyy, ja joulukuusien kaupassa on nyt vuoden kiireisin aika. Suomessa myydään joka vuosi noin 1,4 miljoonaa joulukuusta. (1/2)
December 21, 2025 at 2:04 PM
Uutisviikon aiheena oli Miss Suomen ja kansanedustajien silmien venyttelykuvat ja niiden vaikutukset maailmalla. Kuvat suututtivat ihmisiä Aasiassa ja Suomi sai kielteistä huomiota. Pääministeri pyysi kuvia anteeksi. (1/2)
December 20, 2025 at 12:48 PM
Hallituksessa ja eduskunnassa on ollut erimielisyyttä siitä, miten vakava asia oli. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoi, että kuvat olivat huono idea, mutta hän ei sanonut kuvia rasistisiksi. (1/2)
December 20, 2025 at 12:48 PM
Tällä viikolla Pääministeri Petteri Orpo pyysi anteeksi kansanedustajien käytöstä Japanin, Etelä-Korean ja Kiinan suurlähetystöjen kautta. Orpo sanoi, että rasistista käytöstä ei hyväksytä Suomessa. (1/2)
December 20, 2025 at 12:48 PM
Tämän jälkeen perussuomalaisten kansanedustajat Kaisa Garedew ja Juho Eerola julkaisivat kuvia, joissa he venyttivät silmiä samalla tavalla. He sanoivat, että he halusivat tukea Miss Suomea. (1/2)
December 20, 2025 at 12:48 PM
Tapahtumasarja alkoi, kun Miss Suomi Sarah Dzafce venytti sormilla silmiä niin, että hän näytti kiinalaiselta. Kuva Dzafcesta levisi sosiaalisessa mediassa toissa viikolla. Kuvatekstissä oli sana kiinalainen. Kuva oli ehkä leikkiä, mutta sillä oli vakava seuraus. (1/2)
December 20, 2025 at 12:48 PM
Uutisviikon aiheena on silmien venyttelykuvat eli tapahtumasarja, joka alkoi Miss Suomen somekuvasta ja levisi maailmalle. Kerromme nyt lisää tapahtumasarjasta ja sen seurauksista.
December 20, 2025 at 12:48 PM
Vielä sääennuste. Sää on enimmäkseen poutainen. Lapissa sataa vähän lunta. Maan etelä- ja keskiosissa sataa paikoin tihkua. Lämpötila on plussan puolella suuressa osassa Suomea.
December 20, 2025 at 10:07 AM
Nyt urheilua. Kuopion Palloseura eli KuPS on päässyt 24 parhaan joukkueen joukkoon jalkapallon Konferenssiliigassa. KuPS pelasi illalla Lontoossa 2-2 tasapelin Crystal Palacea vastaan. Tämä on 1. (1/2)
December 20, 2025 at 10:07 AM
Nyt aiheena on joulukuusi. Ihmiset ostavat joulukuusen aikaisemmin kuin vanhoina aikoina. Moni ostaa joulukuusen jo joulukuun alkupuolella. Eniten joulukuusia myydään ehkä tällä viikolla. (1/3)
December 20, 2025 at 10:07 AM
Seuraavaksi uutinen naudanlihasta. Suomalaista naudanlihaa viedään ulkomaille enemmän kuin aikaisemmin. Tämän takia naudankasvattajat saavat naudanlihasta enemmän rahaa kuin ennen. Samalla naudanlihan hinta nousee suomalaisissa ruokakaupoissa. (1/2)
December 20, 2025 at 10:07 AM