Marije Roeleveld
marijeroeleveld.bsky.social
Marije Roeleveld
@marijeroeleveld.bsky.social
Theoloog, Geestelijk verzorger i.o., Tuvaluwatcher, verzamelaar van open tabbladen. Ik hou van boeken, lezen, schrijven, praten, luisteren, woorden en mensen. Politiek, religie, (on)zingeving, ziekte en #feitjevanmarijtje
Pinned
Ik heb dus ADHD, dat houdt heel veel in, maar oa dat mijn hoofd vol zit met stomme feitjes die ik nooit ergens kwijt zou kunnen zonder twitter. Daarom presenteer ik u #feitjevanmarijtje. Het draadje waarin ik mijn feitjes kwijt kan totdat ik het bestaan vergeet. Nu ook hier op Bluesky
Ja, eigenlijk wel. Ik zie geen reden om het joods-christelijk te noemen ipv christelijk-humanistisch bijvoorbeeld.
November 23, 2025 at 6:39 PM
Als dit een serieuze vraag is: je ontkent echt het leed dat de taliban veroorzaakt in Afghanistan, zeker voor vrouwen en meisjes, als je Segers en/of Duk ermee vergelijkt. Je kunt mensen ook op hun eigen manier kwalijke standpunten vinden hebben, zonder ze te hoeven vergelijken met anderen.
November 23, 2025 at 5:58 PM
Oh zeker, de joodse en islamitische tradities hebben veel meer gemeen dan de joodse en christelijke. Ik ben hierover een roepende in de woestijn, maar ik zal echt blijven roepen.
November 23, 2025 at 4:36 PM
Ik ken de stokpaardjes. Ze slaan alleen nergens op. Geloof me, ik heb theologie en religiewetenschappen gestudeerd. Er is geen joods-christelijke cultuur, en in het geval van veel mensen die de term wel bezigen, is er ook geen beschaving
November 23, 2025 at 4:32 PM
bsky.app/profile/mari... de 'joods-christelijke traditie' is een mythe. Het bestaat niet. Zo frustrerend dat mensen dit blijven gebruiken
Theoloog hier. Er is niet zoiets als een joods-christelijke cultuur. Die term is bedacht als propaganda om Amerikanen te motiveren om ook in Europa te vechten in WO2. Tegenwoordig is het ook propaganda, maar dan anti-islamitisch. Ik zal dit blijven herhalen.
Ik begrijp niet waarom Segers met Duk in discussie wil. In de regel steun ik het idee dat je in een democratie met iedereen in discussie moet gaan, juist met mensen waar je het mee oneens bent. Echter, actoren die desinformatie en haat in het publieke debat pompen, diskwalificeren zichzelf.
November 23, 2025 at 4:25 PM
Theoloog hier. Er is niet zoiets als een joods-christelijke cultuur. Die term is bedacht als propaganda om Amerikanen te motiveren om ook in Europa te vechten in WO2. Tegenwoordig is het ook propaganda, maar dan anti-islamitisch. Ik zal dit blijven herhalen.
Ik begrijp niet waarom Segers met Duk in discussie wil. In de regel steun ik het idee dat je in een democratie met iedereen in discussie moet gaan, juist met mensen waar je het mee oneens bent. Echter, actoren die desinformatie en haat in het publieke debat pompen, diskwalificeren zichzelf.
November 23, 2025 at 4:24 PM
Voel me echt een roepende in de woestijn soms. Hallo, ik heb dit gestudeerd en van daaruit kan ik zeggen DAT HET NIET BESTAAT. Het is ook echt oneerlijk tegenover joden, te doen alsof we een lange gezamenlijke geschiedenis hebben, terwijl Europa echt eeuwenlang bol heeft gestaan van antisemitisme
November 23, 2025 at 4:13 PM
Het gebeurt wel, oa door Ronit Palache in het bericht waarop ik reageerde. In de VS gebeurt het ook wel echt. Het is echt vreemd hoe mensen ermee aan de haal gaan
November 23, 2025 at 4:01 PM
Vertel, oprecht benieuwd naar de bronnen, want ik kan het altijd fout hebben. Ik ben zelf in studie tegengekomen dat het in de jaren 40 voor het eerst is gebruikt (de term judeo-christian values), maar ben jij het eerder tegengekomen?
November 23, 2025 at 3:59 PM
Graag gedaan, ik zit echt hard te denken welke krant of wel platform ik zou kunnen contacteren om dit verder te vertellen. Het is echt een heel hardnekkig misverstand en ik wil gewoon dat de tegenargumenten ook in het Nederlands te vinden zijn.
November 23, 2025 at 3:57 PM
Zeker in Europa hebben we niet zoiets gekend als een joods-christelijke cultuur. Als je dat zegt, ontken je het eeuwenlange antisemitisme dat ons continent heeft getekend. Het bestaat niet. Dat de heilige schriften op punten overeenkomen, verandert daar niks aan. Dat is ook het geval met de islam.
November 23, 2025 at 3:56 PM
Theoloog hier. Er is niet zoiets als een joods-christelijke cultuur. Die term is bedacht als propaganda om Amerikanen te motiveren om ook in Europa te vechten in WO2. Tegenwoordig is het ook propaganda, maar dan anti-islamitisch. Ik zal dit blijven herhalen.
Ik begrijp niet waarom Segers met Duk in discussie wil. In de regel steun ik het idee dat je in een democratie met iedereen in discussie moet gaan, juist met mensen waar je het mee oneens bent. Echter, actoren die desinformatie en haat in het publieke debat pompen, diskwalificeren zichzelf.
November 23, 2025 at 3:41 PM
wat kunnen wij, gewone stervelingen, hieraan doen? Dit is niet retorisch, maar ik vraag me echt af wat we hiertegen kunnen doen, behalve elke keer boos worden en steeds nog een beetje vermoeider zuchten. Hoe zie jij dit?
November 21, 2025 at 9:34 PM
dit is echt de eerste redelijke keuze qua persoon naar voren schuiven voor een functie die de vvd in lange tijd heeft gemaakt
November 18, 2025 at 6:56 PM
De moedermelk van een walvis heeft de consistentie van tandpasta. Een potvis kan zoveel geluid maken dat ze een mens ermee zouden kunnen doden. #feitjevanmarijtje
November 17, 2025 at 7:09 PM
Vogels zijn de laatst overgebleven dinosaurussen. #feitjevanmarijtje
November 17, 2025 at 6:56 PM
Niet elke vrouw die met een vrouw-specifiek scheldwoord wordt uitgescholden, wordt uitgescholden enkel en alleen omdat ze vrouw is
Veel vrome ‘feeks is seksistisch en kan ook echt niet’-duiding. Ik zit daar toch mee in m’n maag. Rond de tijd van de Haring partij en appjes, is Douwe Bob net voor de bus gegooid, bedreigd en zelfs met gezin tijdelijk het land ontvlucht. De nareis-op-nareis leugen, wordt opgevolgd door een reeks
November 16, 2025 at 9:35 PM
Bi-zar
November 16, 2025 at 9:32 PM
Reposted by Marije Roeleveld
Journalist Eric Smit heeft vanmiddag op zijn Linkedin een reactie geplaatst op de uitleg van NRC
November 16, 2025 at 12:55 PM
Reposted by Marije Roeleveld
Oh wow @reuters.com got the photo here:
November 14, 2025 at 9:25 PM
Het spreekt ergens ook wel weer voor Wijers als 'feeks' het ergste is wat hij in privégesprekken over Yesilgoz heeft gezegd.
PVV'ers vliegen erger uit de bocht over collega's in het openbaar
November 14, 2025 at 6:51 PM
Ik dacht eerst dat Sijthoff een samenstelling was van Dijkhoff en Segers. Ik weet niet of daar iets heel anders uit zou komen, maar het is dus een apart en echt persoon.
November 14, 2025 at 6:41 PM
we kunnen iedereen gebruiken die voor rede vatbaar is
November 14, 2025 at 5:47 PM
Reposted by Marije Roeleveld
Het verbaast me hoe gelikt Yesilgöz er altijd uitziet. Moet toch lastig zijn, als je niet in de spiegel kunt kijken
June 4, 2025 at 11:52 AM